Od nadmiaru głowa NIE_boli

Żyjemy w świecie przeciążonym informacjami. Pomyśl, ile informacji dociera do Ciebie każdego dnia? Reklamy, wiadomości, plotki z koleżanką, nieskończone rozmowy o samochodach… Gdzie to wszystko się mieści? Czy się mieści? Choć teoria obciążenia poznawczego  (cognitive load theory, John Sweller) jest znana i popularna od dawna, warto o niej wspomnieć w odniesieniu do drobnych, codziennych sposobów radzenia sobie z NIE_zbędnym nadmiarem – po prostu odrzucaniem „nadwyżki”.

Ekonomia poznawcza to zwalnianie umysłu z przetwarzania (odbioru i analizy) wszystkich napływających do nas bodźców. Człowiek, wbrew pozorom jest prosty (poznawczo, oczywiście). Selekcjonujemy dokładnie to, co do nas dociera za pomocą mechanizmu uwagi, ponadto hamujemy zbędne reakcje i procesy wiedząc, że pamięć krótkotrwała jest naprawdę krótka… Na domiar tego, ułatwiamy sobie funkcjonowanie stosując schematy, stereotypy, heurystyki…dbamy o nasze poznawcze struktury, a co ostatecznie trzeba – przechowujemy w pamięci.

Kiedy przychodzi odpowiednia chwila korzystamy z rozszerzeń naszego umysłu.. .np. karteczek samoprzylepnych. Mała karteczka, która zwalnia nas często z obowiązku pamiętania o drobnych rzeczach to nasz zewnętrzny twardy dysk. Docenić należy również to, że ostatnio pojawia się w coraz bardziej korzystnych informacyjnie odsłonach – już sam jej kształt jest nośnikiem wielu ważnych wiadomości. Historia przylepnych kartek jest, jak większość takich wynalazków, przypadkowa – dr Silver miał stworzyć w swoim laboratorium najmocniejszy klej na świecie… wyszło wręcz przeciwnie.

 

Karteczki na słodko [znaleziono]

Dla fanów Tetris blok karteczek by Ben Ambrose [znaleziono]

 

W japońskim stylu -same owoce z D-Bros studio [znaleziono]

 

Kartka z podziałem [znaleziono]

Jeszcze raz na słodko…[znaleziono]

Ekologicznie [znaleziono]

 

Dla medyków [znaleziono]

Finger – it by Connect Design studio [znaleziono]

Grapg Cube Sticky Notes [znaleziono]

Aby wszystko mieć – lub nie mieć – w głowie [znaleziono]

 

 

Tags: ,

Comments are closed.